Pracownia Otwierania Kultury Menu

Za nami ostatnie warsztaty Pracowni!

16 października 2017
Pracownię Otwierania Kultury
prowadzi Centrum Cyfrowe

Pracownia, pracownia i po pracowni… Na przełomie września i października odbyły się dwa ostatnie warsztaty Pracowni Otwierania Kultury. Zachęcamy do lektury relacji ze spotkań.

Pod koniec września spotkaliśmy się na pierwszym powakacyjnym zjeździe (będącym jednocześnie przedostatnim spotkaniem Pracowni). Spotkanie upłynęło na refleksjach z badań przeprowadzonych wewnątrz instytucji oraz na pracy z ekspertami z dziedzin dostępności i projektowania doświadczeń (UX) oraz z grafikami.

W czasie wakacji instytucje uczestniczące w projekcie (Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Warszawy, Ośrodek KARTA i Muzeum Historii Polski) miały za zadanie przeprowadzić badania na grupach docelowych swoich narzędzi, aby jak najlepiej zrozumieć ich potrzeby i wymagania. Wyniki to np. nieustająca przewaga aplikacji Snapchat nad innymi sposobami komunikacji wśród dzieci i młodzieży, a także niski poziom wiedzy o życiu zwykłych ludzi w okresie międzywojennym w Polsce. Te wnioski z badań umożliwiły zespołom krystalizację ich pomysłów, w tym jasne określenie korzyści, jakie mają płynąć dla użytkowników.

foto: Weronika Sarnowska

Warsztaty z dostępności i projektowania doświadczeń, przeprowadzone przez ekspertkę Dorotę Orzeszek, uczuliły uczestników na potrzebę dostosowania rozwijanych produktów do potrzeb różnorodnej publiczności, w tym osób starszych lub o różnych stopniach niepełnosprawności. Rozmawialiśmy o tworzeniu aplikacji i narzędzi wygodnych i intuicyjnych – czyli takich, które nie stawiają przed swoimi użytkownikami dodatkowych barier. Niski kontrast kolorów, nieprzemyślana architektura aplikacji, zbyt małe elementy interfejsu czy zbyt trudny język to cechy produktów, których projektanci nie brali pod uwagę potrzeb ich potencjalnych odbiorców. Nasze ekspertki od UX – Dorota Orzeszek i Marta Świetlik – czuwały nad postępem prac Pracowni, aby tych błędów nie powielić w naszych narzędziach. Natomiast praca z grafikami pozwoliła na pierwsze przedstawienie projektowanych narzędzi już nie w formie makiet lub ścieżek użytkownika, ale w formie graficznych prototypów.

Czwarty zjazd Pracowni spędziliśmy doprecyzowując projekty graficzne – jednocześnie weryfikując je z projektantami UX oraz z programistą – oraz ucząc się o grywalizacji. Warsztat o grach poprowadził ekspert Marcin Mitzner, opowiadając m.in. o metodach motywowania użytkowników do dalszej gry. To m.in. rankingi (wprowadzające elementy rywalizacji), osiągnięcia (auto-rywalizacja), różne ścieżki gry i możliwość gromadzenia zasobów (eksploracja i bogacenie się), czy różne poziomy trudności (auto-rywalizacja i samodoskonalenie się). Rozmawialiśmy też o trudnościach w tworzeniu efektywnych gier edukacyjnych, które zbyt często okazują się zbyt proste, aby angażować dzieci i młodzież. Dwa z narzędzi, które są tworzone w ramach Pracowni, to gry (jedna mobilna i jedna webowa), ważne więc dla nas było, aby skonsultować ich założenia z ekspertem.

Tym warsztatem zamknęliśmy etap projektowy Pracowni; przed nami konkurs oraz wdrożenie dwóch projektów. Śledźcie nasze media społecznościowe, aby usłyszeć, kiedy będziecie mieli możliwość oddać głos na narzędzie, które podoba się wam najbardziej!


Obraz tytułowy: Ringelblumen (Nagietki), Koloman Moser, domena publiczna, źródło: Wikimedia Commons.

Pracownię Otwierania Kultury
prowadzi Centrum Cyfrowe